Hoog in Google

Je zult veel voordelen hebben als jouw website hoog in Google scoort. Je krijgt gratis bezoekers naar je website zonder dat je maar ergens of iets voor hoef te doen. Mensen die op jouw website terecht zijn gekomen via gratis zoekresultaten zijn vaak geïnteresseerd in jouw producten. Gratis bezoekers zijn voordeliger en vaak beter dan niet-gratis bezoekers die bijvoorbeeld per ongeluk op je website komen. Als je per ongeluk op een website komt, dan is je aandacht ook laag om de website te bewonderen. Op deze manier klik je de webpagina sneller weg. Website optimalisatie is erg belangrijk om hoog in Google te scoren. En nu vraag je je wellicht af, wat is website optimalisatie nou eigenlijk?

Website optimalisatie

Website optimalisatie is een proces waarbij je je website aantrekkelijk maakt voor zowel bezoekers als zoekmachines. Website optimalisatie heeft veel betrekking tot tientallen activiteiten op het gebeid van website marketing. Je moet website optimalisatie niet verwarren met zoekmachine optimalisatie. Website optimalisatie betekent dat er alleen aan  je website wordt gewerkt. Zoekmachine optimalisatie heeft weer te maken met off page optimalisatie zoals inkomende links pers berichten, blogs,  linkbuilding etc.  Als deze onderdelen maken deel uit van je marketing strategie.

Het belang van website optimalisatie

Website optimalisatie moet niet als doel worden gezien. Echter is web optimalisatie wel een belangrijke onderdeel van je marketing strategie. Je moet namelijk ervoor zorgen dat men de website belangrijk vinden. Door het feit dat zoekmachines steeds meer echte bezoekers proberen te imiteren, is het erg belangrijk dat je je website aantrekkelijk maak voor ‘echte bezoekers’. Op de juiste manier toepassen van website optimalisatie bereik je goede resultaten. Er zijn geen trucs of short-cuts om goede resultaten mogelijk te maken. Website optimalisatie is in feit een langdurige en continue proces. Optimaliseren van je website is nooit echt klaar. Het is een proces dat nooit stop. De onderdelen voor dit proces zijn: zoekwoorden onderzoek, planning en testen. Dit proces is altijd in beweging, want jouw website kan vandaag nog wel hoog in Google staan en morgen niet meer. Dit heeft allemaal te maken met het algoritme van zoekmachines.

Vier andere tips om hoger in Google te staan:

Tip 1 – gebruik de juiste meta tags: website gegevens van zoekresultaten in Google kan je helemaal zelf aanpassen. De gegevens noem je meta tags. Je kan ze in WordPress heel makkelijk aanpassen. Maak de meta tags interessant en aantrekkelijk voor bezoekers. Zorg voor nieuwsgierig makende teksten, zodat mensen er snel op zullen klikken.

Tip 2 – De juiste URL instellen: een URL is de webadres van de pagina; het adres dat je op je browser intypt om naar die pagina te gaan. Google vindt URL’s zeer belangrijk. Je moet ervoor zorgen dat de URL’s die je gebruikt zo kort en relevant mogelijk zijn. Dit maakt het voor zowel de bezoekers als Google duidelijk. Vermijd lidwoorden als ‘de’ ‘het’ of ‘een’ in je URL. Je zult merken dat je pagina snel hoger in Google zal verschijnen.

Tip 3 – Met regelmaat bloggen: hoe meer content je website heeft hoe beter. Bovendien houd Google veel van content. Het is aan te raden om in je website een speciale blog pagina te maken die je ook regelmatig bij houdt door regelmatig nieuwe artikelen te schrijven. De artikelen moeten wel met het onderwerp van de website te maken hebben.

Tip 4 – analyseer waar wat mensen op zoeken: gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Keyword Tool. Met deze tool kan je onderzoeken waar mensen precies allemaal naar op zoek zijn. Je kan dan jouw relevante onderwerpen aanraden. Je kan met deze tool zien hoeveel mensen er maandelijks op bepaalde woorden zoeken. Schrijf over deze zoekwoorden artikelen, en verwerk in deze zoekwoorden een URL en Meta tags. Je zult merken dat jouw pagina snel hoog in Google za scoren.