Hoog in Google!

Help, ik heb een website maar geen bezoekers. Tja, nu gaat het echte spel om de potentiele klanten beginnen. Google is dominante marktleider, zo’n 98% van de zoekopdrachten komt uit deze zoekmachine vandaan. Dus hier eerst maar eens beginnen.

Je zult je de vraag moeten stellen of je type onderneming zich zou lenen om op de Kalverstraat of Lijnbaan wilt staan of in het winkelcentrum in een klein provincie dorpje. Alles heeft zijn prijs. Het is verstandig om bij het starten om in kleine nichemarkten te zoeken.

Er zijn 2 manieren om bezoekers op je website te krijgen. Google bied je de mogelijkheid om organisch of via betaling je te laten tonen.

Organisch is ‘gratis’ en staat onder de advertentie zodra je een zoekterm in typt. Vaak wordt voor het begrip SEO gebruikt om de vindbaarheid van je website te verbeteren in de zoekmachines. SEO staat voor Search Engine Optimalisation en er zijn veel bedrijven die je willen helpen… maar dat kost geld

Veel kan je zelf doen en eigenlijk werkt Google heel simpel: alles draait om de persoon die het zoekwoord intypt. Weet je het ‘beste’ antwoordt te geven op de vraag die de Google-bezoeker intypt kom je (uiteindelijk) boven aan.

Google gebruikt hiervoor een algoritme om de beste resultaten naar boven te krijgen. Dit algoritme is aan verandering onderhevig maar in grote lijken kijkt Google naar 200 aspecten. En kort door de bocht: “hoe hoger je scoort op die 200 aspecten des te beter je gevonden zal worden”.

Van de 200 onderdelen is linkbuilding veruit het belangrijkst. Er wordt wel gesproken over 70% die de ranking voor bepaald keywoord wordt bepaald. Juist daarom is het verkrijgen van linken naar je website van vitaal belang maar zal veel tijd gaan kosten.

Linkbuilden is het toverwoord! Laat je niet verlijden tot het kopen van honderden links. Je link opbouw zal een ‘natuurlijk’ verloop moeten hebben waarbij je dagelijks een paar linken verzameld. Omdat het saai en niet altijd leuk werk is, is het verstandig om elke avond een uurtje te gaan zitten om linken te krijgen. Voor de hand ligt het verkrijgen van links op relevante startpagina’s en de klonen daarvan. Maar vraag ook aan je leveranciers of ze een link naar je willen plaatsen. Afhankelijk van de concurrentie zal je minimaal 40 links moeten verzamelen.

Bij iedereen? Nee, een hoge ranking wordt niet alleen bepaald door het aantal maar ook door de kwaliteit van de website waar de link staat. Door Google betrouwbare bronnen als TNO en Elsevier zijn hoger aangeschreven dan vage Russische websites. Er is tools beschikbaar om een goed inzicht te krijgen in de kwaliteit van de Backlinks zoals MajesticSEO. Ook dit kost weer een paar tientjes per jaar en als je deze tool niet wilt gebruiken kan je de volgende tips in het achterhoofd houden

  • Maak gebruik van websites uit Nederland, voorkeur met een .nl domein
  • Type in google het gewenste Keywoord in en kijk waar je concurrenten de backlinks vandaan hebben gehaald. Dus als je “kleding” in google intypt kijk je welke concurrenten er boven aanstaan. Stel dat dit kleding.nl is; type dan tussen quote “kleding.nl” in. De uitkomsten van dit zoekresultaat laat onder andere zien waar kleding.nl haar backlinks vandaan haalt. Dit zijn de websites waar je een link kan aanvragen.
  • Koop geen backlinks. Google webmastertools is hier duidelijk in: niet doen.
  • Wissel af met je anchortekst (de tekst van de link). Gebruik ook de tekst van het gewenste keywoord.

–          Probeer eens op een schrijver te worden op een blog (gast blog). Dit heeft natuurlijk allen zin als je een link naar je website mag plaatsen

De tweede methode is adverteren op Google.nl. Het voordeel is dat je direct in zicht bent van het gewenste keywoord. Het nadeel is dat het geld kost. Zodra iemand op de link klikt, kost het je (afhankelijk van de mate van concurrentie) 10 euro cent tot een paar euro per klik. Voor meer SEA en SEO advies: 2link consultants uit Amsterdam

Geef een reactie