Stappenplan

Als je voor het eerst een webshop opzet, moet je rekening houden met een doorlooptijd van een paar weken voordat het ‘up en running’ is. But first things first: de Kamer van Koophandel.

Bij het starten van een webwinkel begint bij de kamer van koophandel door je in te schrijven in het Handelsregister. Hiervoor heb je een identiteitsbewijs voor nodig maar geen papiertjes (zoals een middenstandsdiploma). Bij de inschrijving zal je moeten aangegeven hoe de onderneming gaat heten en welke activiteiten je zult gaan doen. Tevens moet je aangeven in welke rechtsvorm je onderneming heeft, een BV, eenmanszaak of VOF.

De Kamer van Koophandel zal je na inschrijving je automatisch aanmelden voor de belastingdienst. Je zult een week later door de belastingdienst worden geïnformeerd over de BTW aangifte. De BTW nummer, zijnde je ID nummer met de toevoeging B.01, zal je te zijnerzijds op je verkoopfacturen moeten vermelden.

Inschrijven in het Handelsregister beschermd niet je merknaam. Mocht je je merknaam willen beschermen om te voorkomen dat anderen niet zomaar je merknaam kan gebruiken, zal je deze moeten deponeren bij het merkenbureau Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendommen. De aanvraag kan je zelf regelen en kost 240 euro. Op de website BOIP.int kan je je merknaam controleren en digitaal aanvragen. Hou wel rekening met een doorlooptijd van enkele maanden

Het principe is heel simpel: “wie het eerst haalt wie het eerst maalt”. Als het merknaam nog niet is vastgelegd kan je in beginsel claimen.

Geef een reactie